tirsdag 26. august 2008

Aina er faktisk Cherokee for "Hun Som Ikke Kan Beregne Pasta".

Til å være verdens beste kokk lider jeg av en heller merkelig sykdom. Jeg har store problemer med å bergne riktig mengde pasta på antall personer som skal ha. I denne oppskriften skal det være mer eller mindre korrekt mengde, i hvertfall i forhold til resten av maten. Hurra!

Jeg kommer til å merke de vitale ingrediensene, og så kan økonomien og smak avgjøre hva man har oppi i tillegg av de andre ingrediensene. En annen ting å merke seg er at alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig.

Denne retten vil for andledningen bli kalt Bacon Delight.

Bacon Delight

Tilberedningstid ca 10 min
Porsjoner: 2-3
½ pk g tagliatelle: 7,- (14,-/pk)
1 pk Kremost av valgfri smak. (NB ikke smøreost eller smelteost. Viktig!): 12,-
½ dl melk:<1,- (13,-/l)
1 ts salt: <1,-
1 ss olje:<1,-
1 pk bacon: 10,- (30,-/3x1 pk) OG/ELLER
½ brokkoli: 5,50 (11,-/stk)
TOTAL PRIS: 30 (pr porsjon ca: 15,-)

Kok opp vann. Ha oppi olje og salt. Kok pastaen som anvist på pakken i vannet. Mens den koker steker du bacon og brokkli. Den bør helst være oppkuttet. Stek bacon til ønsket sprøhet. Merk: dersom du bruker first price bacon (som ikke er noe å skamme seg over) er det ikke anbefalt annet enn gjennomstekt. Når pastaen er ferdigkokt heller du den over i et dørslag. Mens den renner blander du melk og kremost i den nå ledige gryten (og slik sparer du oppvask, som kan være et poeng hvis du lever uten oppvaskmaskin slik som meg). La kremost og melk varmes opp uten å koke under konstant opprøring. Gjerne sett ned varmen litt, så blir det jevnere. Rett før det koker tar du gryten fra platen og tilsetter pasta og bacon og brokkoli. Rør om.

Ingen kommentarer: