lørdag 23. august 2008

Liten introduksjon

Hei. Jeg ville ha et sted hvor jeg kunne dele mine og andres oppskrifter med verden. Jeg sier andres, for det er godt mulig matrettene er funnet opp før. Jeg bare har aldri vært noe flik til å følge oppskrifter selv.

Jeg har alltid hatt lyst til å følge oppskrifter, og lage god og spennende mat som ser gøyal ut, slik som de lager på TV (sånn som Jamie Oliver og Nigella og de andre TV-kokkene) og i de fristende oppskriftsbøkene. Imidlertid ser jeg jo at da trenger man spennende ingredienser. Av erfaring vet man at spennende ingredienser som regel er dyrt.

Dette gjør at det som ung studine gjør det vanskelig å leve med et sunt og variert kosthold. Derfor har jeg lagd min egen oppskriftsside her. Her skal jeg prøve å sortere oppskriftene etter ingredienser og pris. Jeg kommer til å merke de vitale ingrediensene, også kan økonomien og smak avgjøre hva man har oppi i tillegg av de andre ingrediensene. En annen ting å merke seg er at alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig.

Rettene blir kanskje ikke like eksotiske og spennende som de kule og friske TV-kokkene, men kanskje det blir et alternativ fra First Price nudler med soyasaus og frossenpizza på tilbud.


SÅNN! Nok prat. Her er en klassisk oppskrift bare for å komme igang. Jeg bestemte meg nå for å kalle den Vennefavoritten.

VENNEFAVORITTEN

Denne retten tar litt tid å lage, og krever noen litt dyre ingredienser, men det meste kan erstattes med first price- eller euroshopper-produkter.
Tilberedningstid: ca 10 min
Steketid: ca 30-40 min
Porsjoner: 4-5

500 g Macaroni: 5,50 (11,-/pk)
4 dl melk : 3,25 (13,-/l)
4 egg: 6,- (24,-/12 stk)
1/2 løk: 2,- (4,-/stk)
2 kjøttpølser: 17,50 (35,-/pk) OG/ELLER
1/2 brokkoli: 5,50 (11,-/stk)
minst 250 g revet ost: 12,- (24,-/pk)
3 ts salt: >1,-
2-3 ss olje: >1,-
2 ts pepper: >1,-
basilikum: >1,-
rosmarin: >1,-
timian: >1,-
TOTAL PRIS (ca): 52,- (ca 10,50/porsjon)

Sett stekovnen på 225 grader. Kok pastaen som anvist på pakken og ha oppi 2 ts salt og oljen. Mens den koker kutter du opp pølsene og steker dem. Stek løken til den er blank. Bland melk, egg og halvparten av osten med resten av saltet og krydderet. Når pastaen er ferdig kokt heller du den over i et dørslagg og tilsetter pølsene og/eller grønnsakene og blander dem. Hell alt over i en ildfast form. Bytt på med pastablandingen og melkeblandingen. Topp med osten som ble til overs. Stekes på nederste rille til osten er veldig gylden (minst en halvtime).



1 kommentar:

Julie sa...

Denne bloggen kan bli bra! Du lager jo stadig vekk helt vanlig, tilsynelatende ikke imponerende mat som imponerer meg - fordi den får meg til å spise ting jeg offisielt ikke liker.