mandag 25. august 2008

Squash

Jeg er en stor fan av Squash. Hvis noen spør meg hva yndlingsgrønnsaken min er, vil svaret bli squash. Og brokkoli. Men først og fremst squash.

En venninne lærte meg nylig en meget tidssparende måte å kutte opp en squash på. Sett den på bordflaten med stilken ned og del den tre-fire ganger nedover. Også deler du den på tvers igjen. Etterpå vil det være en smal sak å få treninger idet man skiver den. Hvis man skal bruke hele squashen er dette virkelig en tidssparende og ikke minst underholdende ting å ta seg til når man lager mat. Ellers trenger man det ikke.

Her er en rett som ikke tar altfor lang tid å lage. Dessuten er den supertrendy og rasende sunn. Fra og med idag heter den Squashlaksh.

Jeg kommer til å merke de vitale ingrediensene, også kan økonomien og smak avgjøre hva man har oppi i tillegg av de andre ingrediensene. En annen ting å merke seg er at alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig.

Squashlaksh
Tilberedningstid: 10-15 min
porsjoner: 1-2

1 laksefilet: ca 9,- (35,- for 4)
1/3 squash: 4,- (12,-/stk)
3-4 brokkolitopper
2 soft tortillas: 1,60 (10,-/pk)
2 ss olje:
TOTAL PRIS ca: 25,-

Kutt opp alt sammen i terninger (bortsett fra tortillaene). Varm oljen i en stekepanne og ha oppi squash og brokkoli. Etter ca et minutt har du oppi sjampinjongen. Rør om et par ganger og ha oppi paprikaen. senk varmen til middels og rør om til det er så stekt som du liker det (jeg lar det gå ca fem min fra jeg har oppi squashen). Stek laksebitene i olje på sterk varme i ca ett minutt. Krydre. Fordel grønnsaker og laks på tortillaene.

1 kommentar:

Unknown sa...

yes, mat! ett favoritt-tema! husk å ta med gresskar-retten:
gult gresskar stekt i hvitløk og smør, smaker best med soyasaus og ris. og falaffel. og den fantastiske hønsesuppen!

Hanne