tirsdag 12. juli 2011

Mer kjeks!

En ny herlig sommerdag! Jeg tenker jeg vil dele en ny havre- og rosinkjeksoppskrift med dere. Denne liker jeg best. Den blir mer som cookies og mindre som flarn. Og det beste med denne oppskriften er at den er sunn! Hurra! Og den er sikkert miljøvennlig også. (Hvertfall hvis du bruker miljøvennlige og økologiske varer.)




Alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig. En ting til. Når jeg lager cookies bruker jeg mummitrollkopp som målebeger. En mummitrollkopp er en litt stor barnekopp. Jeg tror det er et sted mellom 2 og 3 dl, men jeg anbefaler på det sterkeste å gå til anskaffelse av en mummitrollkopp*.

Ainas supergode superkjeks
tilberedningstid: 5 min
steketid: 8-12 min (til de ser ferdige ut)
gir ca 10-12 cookies


3/4 kopp store havregryn og lettkokte
1/4 kopp sammalt hvetemel
1/4 kopp fint hvetemel
1/3 kopp hvitt sukker
1/3 kopp brunt sukker
50g smør
1 egg
1/2 ts bakepulver
1/2 ts ingefærpulver
1 klype kanel
14 hakkede mandler
en liten neve rosiner

Bland alt i en bakebolle og rør til det blir en så jevn røre du vil ha. Legg spiseskjestore klatter med kakedeig på bakepapir på en bakeplate. Husk å gi hver kake litt luft til å ese ut. Stek dem midt i forvarmet ovn på 180 grader. Inviter en kul kis/et kult kjei over på kjeks. Ta-DAA, du er nå blitt litt mer populær blandt vennene dine.



*alternative kopper:
mummimamma
mummipappa
snorkfrøken
den minste homsen
snusmumriken
lille my
sniff
hufsa
hattifnattene
hemulen
tootikki
stinky
filifjonken
mymlen
IKKE SNORKEN, HAN SUGER. DET KOMMER ALDRI BRA SAKER UT AV SNORKENKOPPEN

Ingen kommentarer: