søndag 10. juli 2011

Cookies og mummitroll


Det er sommer. Sommer betyr kaker. Du trodde kanskje det betydde frukt og bær, du? Vel, Nei. Ikke nå. Idag deler jeg en oppskrift på småkaker. Cookies.

WOW, serr! Legger yndlingskokken min ut oppskriften på sine fantastiske makeløse småkaker? Både ja og nei. Selvsagt kommer jeg ikke til å legge ut alle cookiesoppskriftene mine. Jeg vil jo at noen av dem skal dø med meg. Men noen. Noen må deles med verden. Jeg tror den (verden, altså) blir bedre av det. Fremover skal jeg legge ut diverse cookiesoppskrifter. Tror jeg.

Alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig. En ting til. Når jeg lager cookies bruker jeg mummitrollkopp som målebeger. En mummitrollkopp er en litt stor barnekopp. Jeg tror det er et sted mellom 2 og 3 dl, men jeg anbefaler på det sterkeste å gå til anskaffelse av en mummitrollkopp*.

Lillemills favorittflarn
Tilbredningstid: 5 min
Steketid: 8-10 min
Antall: 10-12 cookies


1/2 kopp lettkokte hvaregryn
1/2 kopp vanlige havregryn
1/3 kopp hvetemel
1/2 ts bakepulver

14 hakkede mandler
en liten neve rosiner
1/2 ts ingefærpulver
1 klype kanel
150 g smør
1 egg


Bland alt i en bakebolle og rør til det blir en så jevn røre du vil ha. Legg spiseskjestore klatter med kakedeig på bakepapir på en bakeplate. Husk å gi hver kake litt luft til å ese ut. Stek dem midt i forvarmet ovn på 180 grader. Inviter Mill over på kjeks. Ta-DAA, du er nå blitt litt mer populær blandt vennene dine.



*alternative kopper:
mummimamma
mummipappa
snorkfrøken
den minste homsen
snusmumriken
lille my
sniff
hufsa
hattifnattene
hemulen
tootikki
stinky
filifjonken
mymlen
IKKE SNORKEN, HAN SUGER. DET KOMMER ALDRI BRA SAKER UT AV SNORKENKOPPEN



Bildet er hentet fra Stockexchange.

Ingen kommentarer: