fredag 22. juli 2011

Prinsippbrytende kjeks - men ikke egentlig

I dag skal jeg gjøre noe jeg hadde sagt jeg ikke kom til å gjøre: bruke rare, fancy ingredienser. Men, det skal sies at disse ingrediensene hverken er ekstremt vanskelige å få tak i ELLER dyre. Man må bare tenke ut av boksen, og tørre å bevege seg inn i innvandrerbutikker, særlig tyrkersjapper. Stol på meg, det er ikke farlig. Man får billig pesto der. Og, som min kjære venninne og medblogger Julie mener, har du pesto og pasta kan du leve lenge. Men jeg skal ikke lage pastamat i dag. I dag er det tid for kjeks. Igjen.

Jeg skal jobbe med kokosfett og palmesukker. OOOH! Kokosfett kan erstatte smør i mange sammenhenger. Man får det i innvandrerbutikker til rundt 30kr eller du kan gå i helsekostforretninger og få en økologisk variant to ca 180kr. Ditt valg. Jeg tok det billige. Palmesukker koster ca 20 kr, og kommer i pakker på fire 100g biter. De må knuses, enten i en morter eller en blender. Eller i en plaspose og håndkle med en hammer.
Dessuten skal jeg legge ved et trygt og kanskje noen kroner billigere alternativ for dere som får angst og hjertebank av tanken på å handle noe annet sted enn Rimi (seriøst, kutt Rimi, og dra på Rema 1000 istedet. mye bedre utvalg, til lavere priser).

Alle mine ingredienser er tatt litt på øyemål, så det er ikke nødvendig å være pinlig nøyaktig. En ting til. Når jeg lager cookies bruker jeg mummitrollkopp som målebeger. En mummitrollkopp er en litt stor barnekopp. Jeg tror det er et sted mellom 2 og 3 dl, men jeg anbefaler på det sterkeste å gå til anskaffelse av en mummitrollkopp*.

Sånn
Kule-Ainas Knasende Kokos-Kjeks
tilberedningstid: ca 15 min
steketid: ca 8-12 min
antall cookies: 10-15


1 kopp hvetemel
2 blokker palmesukker
eller 1/3 kopp hvitt sukker
litt mer enn 1/3 kopp brunt sukker
1 kopp kokosmasse
100 g kokosolje
eller smør
1 egg
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kvernsalt

Knus palmesukkeret og ha i en bolle. kvern først saltet i en skje, så du har en idé om hvor mye en halv teskje er, før du har i bollen. putt alle de andre ingrediensene i bollen og bland så lenge du gidder. Sett bollen i et kjøleskap, gjerne ditt eget, i ca 10 min. I mellomtiden setter du stekovnen på 190 grader.

Ta bollen ut av kjøleskapet og legg bakepapir på en bakeplate. Etterpå legger du ca spiseskjestore klatter med kakedeig på papiret. Husk at de eser ut, så gi hver kjeks litt luft. Stek dem midt i ovnen til de er ferdige, og legg dem over på rist. nam nam nam, de er gode til sorbet, og funker som bestikkelsesmiddel til mødre. Jeg fikk et spisebord av dem.

*alternative kopper:
mummimamma
mummipappa
snorkfrøken
den minste homsen
snusmumriken
lille my
sniff
hufsa
hattifnattene
hemulen
tootikki
stinky
filifjonken
mymlen
IKKE SNORKEN, HAN SUGER. DET KOMMER ALDRI BRA SAKER UT AV SNORKENKOPPEN

Ingen kommentarer: